Her er lidt læsning du kan tænke over i påsken.
Uanset om det drejer sig om tilmeldinger til dit nyhedsbrev, få solgt nogle flere varer i den webshop eller få dine besøgende på din hjemmeside ind på udvalgt side. Så skal du have dine besøgende/læsere til at klikke på et bestemt link – Det er også kaldet en ”Call-to-action”, hvor du får dine besøgende/læsere til at reagere på noget indhold på f.eks. din hjemmeside eller webshop.
Du skal gøre dine ”Call-to-actions” spændende og relevante i forhold til dine besøgende, og ved at skrive dine tekster på knapper og links rigtigt, kan du øge din klikrate markant.

Henvend dig til dine læsere

Når du skriver dine links og tekster til knapper på din hjemmeside eller webshop, er det vigtigt, du henvender dig til dine besøgende. Du skal på en måde fortælle den besøgende, hvad de kan få ud af, at klikke på et givent link i stedet for, hvad den besøgende skal gøre for, at få den information de søger.
Eksempel



Knap 2 i det her eksempel vil få en højere klikrate, for der fortæller du, hvad den besøgende kan få. På knap 1 der fortæller man, hvad den besøgende skal gøre noget, for at få informationen – ”Få information” er mere lige til for den besøgende.

Hvor kan jeg bruge denne viden?

Der er rigtige mange muligheder for brug af ”Call-to-actions”, og hvor man skal tænke sig godt om, hvad man skriver for at sikre sig højst mulig klikrate.

Hjemmeside
På din hjemmeside kunne det være fordi du ønsker flere brugere. Så i stedet for at skrive ”Opret dig som bruger” så kan du skrive ”Bliv gratis bruger”. Tekst nummer 2 er mere indbydende og knap så forpligtende som den første. ”Opret dig som bruger” fortæller mere, hvad den besøgende skal gøre frem for at fortælle, hvad de får ud af det – nemlig en gratis bruger.

Nyhedsbrev
For at sikre at der er mange der vil åbne og læse dit nyhedsbrev, så er det vigtigt du får formuleret nyhedsbrevets emne til noget spændende, og ikke bare ”Gode tilbud – spar 10%”. Du skal inddrage læseren som f.eks. ved at skrive ”Du kan nu få X 10% billigere”.
Det varierer selvfølgelig med hvilken emne linie der virker, alt efter hvem der er dine læsere.

Adwords
I dine Adwords kampagner er det også meget vigtigt, du tænker hvordan du formulere dig. Du har begrænset plads at skrive på, men det er vigtigt den første linie i din Adwords kampagne fanger din målgruppe, så de vælger at klikke på din Adwords fremfor en konkurrent. Det kan f.eks. være ord som ”billig” der vækker opsigt. Der mange forskellige muligheder, og man skal også tænke på, hvad man vil sælge og hvem er målgruppen, for hvis det drejer sig om et eksklusivt produkt, skal du hellere fokusere mere på at få produktet til at lyde eksklusivt i kampagnen frem for billigt.

Side titler på din hjemmeside og webshop
Ligesom du i dine Adwords kampagner skal tænke meget over, hvordan du vil gøre dine kampagner mere ”klikvenlige”. Så er det også en god idé at tænke over det, når du skal give dine sider på din hjemmeside eller webshop titler, for det er de titler som google viser, når man laver en ganske almindelig søgning. Så her er det også vigtigt, at skille sig ud med en bedre tekst. Du kan også bruge nogle specielle tegn som → og », for det fanger øjet mere end bare almindelig tekst.

Hvordan ved jeg om ændringerne på min hjemmeside virker?

Når du laver / får lavet noget nyt indhold på din hjemmeside, webshop eller lignende så er det vigtigt, at du laver nogle splittests. En splittest er når du laver 2 forskellige udgaver af noget indhold på din hjemmeside eller webshop. Det kan f.eks. være en knap til tilmelding af dit nyhedsbrev, hvor teksten på knappen er forskellig. Så laver man statistik på hvilken knap der giver flest klik. Det kan have stor betydning for klikraten at have den rigtige tekst på knappen.

Teksten skal give den besøgende så meget som mulig information uden at være for lang.

Har du spørgsmål til hvordan vi kan hjælpe og give dig en forretningsmæssig fordel og øge din klikrate på din hjemmeside, webshop eller nyhedsbrev, er du velkommen til at kontakte os.