Der bliver foretaget mange fiksfakserier for at ligge øverst i Googles søgeresultater, men man skal passe på ikke at overtræde Google’s retningslinjer for webspam.

Google har siden deres lancering haft retningslinjer mod webspam, for at beskytte brugerne af deres søgemaskine. De retningslinjer er med til at gøre, at du som bruger er sikker på at komme ind på en relevant hjemmeside i forhold til dit søgekriterie.

Disse retningslinjer bliver jævnligt opdateret, for hjemmesideudviklere finder hele tiden på nye måder at omgå retningslinjerne, for at få en højere placering på Google. Google vil så vidt muligt sørge for, at deres søgemaskine giver dig som bruger, en god oplevelse og kommer ind på det, du gerne vil. Derfor er de også nødt til at holde godt fast på deres retningslinjer og straffe dem som overtræder dem.

Du kan nedenunder læse nogle eksempler på hvad virksomheder har gjort for at overtræde retningslinjerne og hvad straffen har været.

Det koster at overtræde Google retningslinjer

Det har blomsterudbringeren Interflora i England lært på den hårde måde.
Google har nemlig fjernet firmaet fra sine søgninger, så det nærmest nu er ikke-eksisterende for briter, der søger efter blomsterudbringning.

Det er ikke kun Interflora der er blevet straffet
Selvom Google ikke har bekræftet det, så tyder det på, at søgefirmaet også har straffet hjemmesider og blogs, som bevidst eller ubevidst har hjulpet Interflora med at øge deres kunstigt højere placeringer i søgeresultaterne.

Google er nødt til at statuere et eksempel over for de hjemmesider og webshops som har overtrådt retningslinjerne. De finder nogen der har overtrådt retningslinjerne og straffer dem med at reducere deres placering på Google. Google håber på den måde at andre hjemmesider og webshops ligger mærke til det, og bliver skræmt af straffen og derfor ikke overtræder retningslinjerne.

Sådan fiflede Interflora med flere links

Det Interflora gjorde for at forbryde sig mod Google retningslinjer er angiveligt, at Interflora’s SEO (Søgemaskineoptimerings) eksperter har været så forhippet på at få indgående links fra eksterne hjemmesider, at de har købt sig til dem. De har så ikke skjult det nok for Google, der er imod at man køber links fra andre hjemmesider, som Google betragter som vigtige eller store. Det vil sige hjemmesider med en høj ”Pagerank” eller placering i Google søgemaskine.

Pagerank er som sådan Google’s popularitetsmål. Det vil sige at jo flere links du har, jo højere Pagerank vil du få, og jo højere Pagerank, jo mere kan du give videre til andre. Ifølge Google’s retningslinjer må du ikke købe dig til links, der viderefører Pagerank.

Google opdager det

Det har Google så opdaget at Interflora har gjort. Specielt op til Valentinesdag, hvor flere af de involveret bloggere og hjemmesider har modtaget blomster og så i bytte givet Interflora positiv omtale på deres hjemmeside eller blog, samt præcise links direkte ind på Interflora’s hjemmeside.

Der er også tegn der tyder på at det ikke er en førstegangs forseelse. Interflora har tilsyneladende i længere tid købt sig til mere trafik på deres hjemmeside fra diverse nationale og regionale aviser i England.

At de så samtidigt har fået så mange indgående links med de helt rigtige tekster og links til de rigtige steder på Interflora’s hjemmeside, og det er derfor de er blevet opdaget.

BMW også i google’s søgelys

Det er ikke kun Interflora der har været i problemer ved at overskride Google’s retningslinjer. I 2006 oplevede BMW i Tyskland det samme. De fik fjernet deres Pagerank, så man ikke kunne finde deres hjemmeside fra Tyskland på Google.

Det BMW havde gjort var, at de havde lavet en side med et søgeord som var skrevet 42 gange for at tiltrække ”søgerobotterne”. De havde brugt det tyske ord for brugtvogn – ”Gebrauchtwagen”. Det som siden med alle søgeordene gjorde, var at videresende brugeren der gik ind på siden videre til BMW’s egen tyske hjemmeside. På den måde snød BMW brugerne ved at love dem noget omkring brugtvogne, men i stedet kom de ind på en helt anden hjemmeside.

Overskrid retningslinjerne og det kan komme til at koste dig dyrt

Det som du kan udlede af dette indlæg er, at man skal lade være med at prøve at snyde Google og i sidste ende brugeren af din hjemmeside eller webshop. Det kan komme til at koste dig meget dyrt at blive fjernet fra Google’s søgemaskine. Google er i dag så store og så kendte i hele verdenen og mere end 90% bruger Google som deres primære søgemaskine. Så det kan give store udslag på din bundlinje hvis du bliver fjernet fra søgemaskinen.

Har du spørgsmål til hvordan vi kan hjælpe og give dig en forretningsmæssig fordel og så du undgår at få fjernet din hjemmeside eller webshop fra Google, er du velkommen til at kontakte os.