De fleste nyhedsbreve, hjemmeside- og webshop nyheder starter med, at du har et godt tilbud til dine læsere. Du skriver en brødtekst, indsætter et billede af produktet / tilbuddet og et link til, hvor læserne af dit nyhedsbrev kan købe produktet.

Det er typisk også fint nok, men for at være ærlig så er det ikke videre inspirerende. Man ser ofte i diverse nyhedsbreve, at man kan spare X kr. her og skynd dig inden tilbuddet løber ud. Det virker standardiseret og uinspirerende.

Forestil dig, at du kan gøre dit nyhedsbrev mere spændende og aktuelt, ved at forbinde det med en aktuel nyhed der kører i medierne. Det koncept kaldes ”news-jacking”.

Ved at bruge ”news-jacking” kan du gøre dit nyhedsbrev og nyheder på hjemmeside og webshop mere spændende og aktuelt for dine læsere. Hvis du rammer rigtigt med dit nyhedsbrev, har du også chancen for at nyhedsbrevet vil brede sig udover dine abonnenter af nyhedsbrevet. Hvis man får lavet et godt komisk nyhedsbrev, vil det hurtigt kunne sprede sig gennem de sociale medier som f.eks. Facebook og Twitter.

Hjemmesider og webshops kan også være med

Et nyhedsbrev som man sender ud jævnligt, er et af de optimale steder, hvor du nemt og hurtigt kan bruge news-jacking. Det er dog bestemt også meget relevant at bruge på sin hjemmeside eller webshop. Det kan være lidt mere besværligt, hvis du skal ind og ændre i designet på siden, men mange hjemmesider og webshops i dag bruger diverse bannere og lignende, som man hurtigt kan ændre til den aktuelle nyhed.

Det vil også vise, at du som firma holder din hjemmeside og webshop up-to-date og aktuel hele tiden.

Det gælder om at være hurtig

En af de vigtigste ting når man laver indhold på éns hjemmeside, webshop eller nyhedsbrev, som er baseret på news-jacking, er at de nyheder man lægger sig op af er aktuelle og stadig friske i hukommelsen hos dine læsere.
Se model af en nyheds livs cyklus nedenunder her.

Se livs cyklus for en nyhed - Glad Creative
Model af David Meerman Scott

Opdateringen af hjemmesiden, webshop eller dit friske nyhedsbrev vil ikke have samme gennemslagskraft, hvis den nyhed den lægger sig op af allerede er gået i glemmebogen.

Se bil annonce der har udnyttet hestekøds skandalen - Glad Creative

Hestekød er en god historie

Hestekød skandalen har været oppe i stort set alle danske medier. Den nyhed er ved at dø ud nu her 14 dage efter, og der er ikke så meget hype om det mere. Så det går stærkt, og man er nødt til at rykke hurtigt og være med som nogle af de første, for at få maksimalt ud af news-jacking.

Der er også fundet heste i biler
Nogen som nåede og turde udnytte hestekød skandalen er Starmark, der sætter brugte biler i stand. De lavede en annonce med overskriften ”Starmark indrømmer: Vi har fundet heste i vores produkter.”. De har bare taget en af mest omtalte nyheder i Danmark, og gjort den relevant i forhold til deres produkt.

 

Træd varsomt og vælg nyheder med omhu

Det er også vigtigt, at du husker, at det er dit brand der er på spil, så man kan ikke bare plukke hvilken som helst nyhed, og bruge den til sin hjemmeside, webshop, nyhedsbrev eller annoncer. Du må ikke slå plat på menneskelige tragedier og katastrofer som jordskælv, brand eller lignende. Det vil bare skade dit brand mere, end det vil gavne dig. Det er heller ikke alle typer nyheder der vil tiltale og vække opmærksomhed hos lige din målgruppe.

Prøv så vidt muligt altid at finde positive nyheder til news-jacking, og læg altid en positiv og humoristisk vinkel på det. Det er bedre at få folk til at trække på smilebåndet end at forarge dem.

Har du spørgsmål til hvordan vi kan hjælpe og give dig en forretningsmæssig fordel og holde din hjemmeside, webshop eller nyhedsbrev aktuelt med news-jacking, er du velkommen til at kontakte os.