Google Adwords – Effektiv markedsføring

Google Adwords er de annoncer, du ser i toppen samt i højre side af dine søgeresultater på Google. Dette er annoncer hvor der er betalt for at få en god placering i toppen af Google. Det foregår typisk ved at man betaler pr. klik, det vil sige at hver gang der er en der klikker på ens Adwords annonce, så betaler man Google den aftalte pris.

En Google Adwords er en af de mest kost effektive markedsføringsmetoder, da det hurtigt giver resultater. Uanset om du har en webshop eller en hjemmeside, så vil det stadig genere potentielle kunder for dig, ved at skaffe besøgende på din hjemmeside eller webshop.

En Google Adwords kampagne kan have flere Adwords annoncer. Du kan se eksempler på Adwords annoncer i vores case længere nede i indlægget.

Til hver kampagne tilknytter man nogle søgeord, så når der bliver søgt på de ord/termer, så vil ens annonce kunne blive vist. Google Adwords kampagner kan også blive styret, så de f.eks. kun dækker et bestemt geografisk område, så der er gode muligheder for at ramme lige netop din målgruppe.

Søgeord – Hvilke søgeord skal din hjemmeside og webshop findes på?

Vælg de rigtige søgeord og din målgruppe vil finde din hjemmeside eller webshop. Valget af søgeord er en af de afgørende faktorer for placeringen af din Adwords kampagne på google.

Se nedenstående figur for at se eksempler på Google Adwords.

Google Adwords annoncer - Glad Creative

Det er vigtigt at søgeordene, teksten i annoncen, og indholdet på den side der bliver linket til stemmer overens. På den måde vil din Adwords annonce blive rangeret højere. Det mest optimale er at få en placering i toppen på Google, da der er flest klik at hente der.

Du kan se på figuren herunder hvordan de typiske klik på google fordeler sig.
Kilde: http://savvypanda.com/blog/proven-results-for-why-your-business-should-be-investing-in-milwaukee-seo.html

Google Adwords - heatmap over kliks på Google - Glad Creative

Statistik – Følg med i hvordan det går din Google Adwords kampagne

Når du har fået lavet din Google Adwords kampagne er der flere muligheder for at følge med i, hvordan din kampagne klarer sig.

Google Adwords
Du kan se det på dine Adwords kampagner inde på din google konto. Der vil du kunne se hvor mange visninger din kampagne har haft i en given tidsperiode, din gennemsnits placering på Google, antal kliks der har været på dine annoncer og så vil du også kunne se prisen du har givet pr. klik.

Google Analytics
Med Google Analytics kan du se statistik på alt trafikken på din hjemmeside og webshop. Du kan også se fra hvilke kilder trafikken kommer fra, deriblandt også om den kommer fra din Google Adwords kampagne. Hvis Adwords kampagnen er lavet godt, vil du stort set med det samme kunne se en stigning i dine besøgende.

Det er meget vigtigt at der bliver holdt øje med statistikken og fulgt op på dine Google Adwords kampagner, så man er sikker på man ikke spilder klik og betaler for noget som man ikke får igen. Det giver dig mulighed for at optimere dine annoncer, så teksten passer bedre til målgruppen og hvad de søger på.

Kunde case – Trailer sælger

Vi opsatte tidligere i 2012 en Google Adwords kampagne for en kunde der sælger trailere, der har været i drift lige siden. Der kunne man se, at der en stor del af deres besøgende der kom fra deres Adwords kampagne. Vi har taget et uddrag af deres statistik på denne kampagne, uddraget dækker perioden 1. august 2012 – 24. oktober 2012.

Statistik over Google Adwords kampagne - Glad Creative

Som du kan se i uddraget er besøgstiden på hjemmesiden i gennemsnit længere end fra besøgende der kommer fra almindelig Google søgninger og folk der er gået direkte ind på hjemmesiden. Det er et tegn på at folk er interesseret i indholdet og folk har valgt den ”rigtige” annonce for dem. Teksten i annoncen har været fængende og givet folk det informationen de ønskede.

Har du spørgsmål til hvordan vi kan hjælpe og give dig en forretningsmæssig fordel gennem en Adwords kampagne, er du velkommen til at kontakte os.